Centrum Rzeźby Polsiej w Orońsku
Jesteś w archiwalnej wersji strony Centrum Rzeźby Polskiej, strona ta nie będzie już aktualizowana a zawarte tu informacje mogą być nieaktualne.
EUROPEAN LAND ART NETWORK
 Wydarzenia
Aktualności »
»  DOTYK / THE TOUCH
»  STAŻE W INSTYTUCJACH KULTURY
»  Goście w Orońsku
»  Prof. Jan Berdyszak (1934–2014)
»  Oferta pobytów edukacyjnych na lata 2014 - 2015
Pobyty indywidualne »
»  Bartłomiej Kurzeja
»  Aleksandra Ławicka-Cuper i Alain Lapicore
»  EWA BEYER-FORMELA
Plenery »
»  Zespół Szkół Plastycznych w Gdyni-Orłowie
»  VI Międzynarodowe Sympozjum Rzeźbiarskie im. Katarzyny Kobro 2014
»  Warsztaty rzeźbiarskie Uniwersytetu Śląskiego, filia w Cieszynie
»  VII Międzynarodowy Plener Ceramiczny LAB ORO
»  Wolna Grupa Ceramika w Orońsku
»  Akademia Orońska Liceum Plastycznego z Tomaszowa Mazowieckiego
Konkursy »
»  Rozdroża wolności

więcej »

 Aktualne wystawy
Muzeum Rzeźby Współczesnej »
»  ALFABET RZEŹBY – vwzż
Galeria Oranżeria »
»  Adam Garnek TURBINA
Galeria Kaplica »
»  Ewa Wesołowska O=O

więcej »

 Nasi Partnerzy
»  Rada Programowa
»  Kapituła honorowa
»  Mecenas roku
»  Nasi darczyńcy

 

 Patronat Kwartalnika Rzeźby
OROŃSKO
»  LUDWIKA OGORZELEC Napięcia intelektualne
»  TECHNE Wystawa studentów Wydziału Rzeźby ASP w Gdańsku
»  Sylwester Ambroziak
»  Zorka Wollny


O.pl
członek



Konkurs na Pomnik Smoleński
DOTYK / THE TOUCH

Uczestnicy: Magdalena Abakanowicz, Tatiana Czekalska / Leszek Golec, Iwona Demko, Natalia Janus-Malewska, Kijewski / Kocur, Teresa Murak, Maria Pinińska-Bereś, Jan St. Wojciechowski

 

Kuratorka: Eulalia Domanowska

Współpraca: Leszek Golec

Koordynacja: Michał Grabowski

Współpraca Galeria Monopol, Warszawa

Specjalne podziękowania dla Pani Stefanii Zgudko


fot. M. Grabowski

fot. M. Grabowski

Więcej zdjęć w galerii DOTYK

Wystawa przygotowana przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku skupia się na zjawisku haptyczności w sztuce. Apelowanie do dotyku jest przykładem przemian, jakie przeszła sztuka w ciągu ostatniego półwiecza – od konceptualnej i minimalistycznej, odwołującej się przede wszystkim do naszego intelektu, po taką, która pobudza nasze zmysły.

Zmysł dotyku od wieków jest w kulturze Zachodu niedoceniany jako możliwość estetycznego doświadczenia, gdyż mamy wobec niego liczne uprzedzenia. Uważany jest za zwierzęcą, cielesną, mniej cywilizowaną umiejętność człowieka. A przecież od prapoczątków odgrywa on niezwykle ważną rolę w sztuce, zwłaszcza w rzeźbie. Dotyk odgrywa kluczową rolę w postrzeganiu przestrzeni. Jesteśmy w stanie rozpoznać nie tylko materialne własności przedmiotów, ale też relacje przestrzenne między nimi. Subtelność i złożoność przestrzennego modelunku rzeźby odsłania się w pełnym oglądzie dopiero z bliska, „na wyciągnięcie ręki”, a najlepiej w bezpośrednim kontakcie dotykowym.

W wystawie biorą udział artyści polscy związani z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, które jest jedną z nielicznych na świecie instytucji skupiających się na szeroko pojętym zjawisku rzeźby, instalacji i sztuki przestrzeni (http://www.rzezba-oronsko.pl).

Prezentujemy rzeźby, instalacje, obiekty i filmy video artystów różnych generacji, zarówno tak znanych jak Magdalena Abakanowicz czy Teresa Murak, jak i młodych, jak Natalia Janus, których prace w różnorodny sposób odnoszą się do zjawiska haptyczności. Najstarsza praca – Marii Pinińskiej-Bereś zatytułowana „Pokrowiec dla mojego kochanka” – pochodzi z 1967 roku. „Dłonie” autorstwa Jana St. Wojciechowskiego powstały w 1973 roku, kiedy kwitł konceptualizm. Towarzyszy im, powstały rok później, film Józefa Robakowskiego z serii „Żywa Galeria” obrazujący działania rzeźbiarskie, jakie Wojciechowski podjął z rękami. Duet artystyczny Tatiana Czekalska i Leszek Golec od lat zajmujący się sztuką zwracającą uwagę na nasze otoczenie i postulującą harmonijne współżycie z naturą, przedstawia obiekt z serii „Avatar”. Jest to ręka-instrument przeznaczony do ochrony owadów. Kolejny duet Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska „Kocur” od 1996 roku wykorzystywał w swoich pracach organiczne kształty i nietypowe materiały rzeźbiarskie, jak cukierki czy żelki, które dawały niezwykle zmysłowe efekty. W Berlinie pokazujemy „Autoportret w burgundzkiej muszli” z kolekcji CRP. Sztuka Marii Pinińskiej-Bereś i Iwony Demko sytuuje się w nurcie feministycznym. Używanie miękkich, „kobiecych” materiałów najdobitniej przedstawia haptyczność sztuki.

GALERIA UP



kategoria: Aktualności, wiadomość dodano: 2015-02-13 10:54:07, czytane: 3467 x

mkidn
Zrealizowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Copyright © Centrum Rzeźby Polskiej 2006 - 2019
zdjęcia: Jan Gaworski
Wszelkie prawa zastrzeżone

wykonanie/created by: Wojciech Głogowski

Valid HTML 4.01 Transitional