Centrum Rzeźby Polsiej w Orońsku
Jesteś w archiwalnej wersji strony Centrum Rzeźby Polskiej, strona ta nie będzie już aktualizowana a zawarte tu informacje mogą być nieaktualne.

 Wydawnictwa

Kwartalnik rzeźby OROŃSKO

Artystyczny periodyk poświęcony problematyce współczesnych sztuk plastycznych, ze szczególnym uwzględnieniem rzeźby i artystycznych działań w przestrzeni. Zamieszcza omówienia i recenzje wystaw, prezentuje dorobek wybitnych artystów polskich, galerii. Dużo uwagi poświęca najmłodszemu pokoleniu artystów i krytyków.  

Posiadamy w sprzedaży numery archiwalne Kwartalnika Rzeźby "Orońsko". Dostępne numery kwartalnika można nabyć w sklepie internetowym CRP pod adresem
www.sklep.rzezba-oronsko.pl
.

 

Prenumerata na rok 2015

Prenumerata roczna - 50 PLN (w tym koszty przesyłki) za 4 numery

Prenumerata dewizowa (niezależnie od kraju abonenta) - 40 USD

 

 

1-2/2014

Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 1-2/2014

Wystawy CRP: Zwierzęca perspektywa. O wystawie „Ecce Animalia” – problematykę wystawy omawia Agata Goljat; Alfabet rzeźby – s, t, u… – o kolejnej odsłonie projektu edukacyjnego pisze Anna Podsiadły; Krzysztof Rozpondek – „Balast – Konfiguracje” – wystawę ceramiczną w Galerii „Kaplica” opisuje Jarosław Pajek; „Trompe l’oeil” – sztu(cz)ki Tomasza Tomaszewskiego – o „łudzącej” prezentacji artysty pisze Monika Bartoszek; Wiktor Gajda.Nad pięknem, mądrem Dunajem (wizualnie)” – prace prezentowane w Galerii „Oranżeria” analizuje Anna Podsiadły; Recepta na nieśmiertelność. Tomasz Skórka – twórczość artysty „ożywia” Maria Franecka
Wydarzenia: Człowiek w nurcie czasu – o pokazie kolekcji CRP w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy pisze Hanna Strychalska; Hasior w MOCAK-u – problematykę wystawy kreśli Agnieszka Jankowska- -Marzec; Nastawienie na doświadczenie. Czyli o tym co można zobaczyć dzięki wystawie „Co widać”       w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – nowemu projektowi MSN przygląda się Anna Szary; „Ognisko prawdy – centrum świata”raport o stanie rzeczywistości. O twórczości Katarzyny Józefowicz i Piotra Józefowicza oraz Jerzego Beresia i Zbigniewa Warpechowskiego – śladem prezentowanych         w Sopocie artystów podąża Dorota Grubba-Thiede; Urodziłem się razem z wideo. Bill Viola – ostatnią wystawę w paryskim Grand Palais omawia Ewa Izabela Nowak; Monumenty męczennika. Ai Weiwei na wystawie „Evidence” w Martin-Gropius-Bau w Berlinie – nad fenomenem sztuki chińskiego dysydenta pochyla się Urszula Usakowska-Wolff; Poszerzone pole rzeźby w Izraelu – różnorodność projektów wystawienniczych w państwie żydowskim odkrywa Marta Wróblewska
Sylwetki: Sztuka lapidarnej prostoty. O twórczości Jacka Jagielskiego – minimalistyczną metodę poznańskiego artysty interpretuje Rafał Boettner-Łubowski; Krystian Jarnuszkiewicz – „Kamienny sen pod dębem” – subtelną sztukę niezwykłego twórcy przybliża Dorota Grubba-Thiede i Elżbieta Grubba
Rozważania: Znajdź sztukę w piniowym lesie. Muzea bez kurzu. Część XI – do Muzeum Fundacji Maeght na Francuskiej Riwierze zaprasza Eulalia Domanowska; i na koniec rozważania Sławomira Marca

3-4/2013

Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 3-4/2013

Od modernizmu do globalizacji – Jan Gagacki

WYSTAWY CRP: Magdalena Więcek. Retrospektywa – Anna Szary-Cioczek; Przestrzennie Piotra Twardowskiego – Anna Podsiadły; Tomasz Matuszak – artysta miejsca – Anka Leśniak; Nowe dzieła w kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej – Mariusz Knorowski

WYDARZENIA: Requiem dla lat 90. – Lena Wicherkiewicz; Wytarte podszewki budynków – Marta Lisok; Piękno i myśl. O wystawie Barbary Falender w Galerii Re:Medium – Karolina Jabłońska; …apokryfy, imponderabilia – Alina Szapocznikow (1926–1973) – Dorota Grubba-Thiede; Czwarty wymiar rzeźb. Turbina Adama Garnka – Janusz Kobeszko; European Land Art Network. Regionalne parki rzeźby w europejskiej sieci – Urszula Usakowska-Wolff; Tony Cragg – Ewa Izabela Nowak

ROZMOWY: Genius Loci.O pracy nad kolekcją Muzeum Rzeźby w Królikarni z Agnieszką Tarasiuk rozmawia Joanna Turowicz; …Żyję jak więzień samego siebie… Rozmowa Marty Wróblewskiej z Katarzyną Rogacką-Michels o nieujarzmionej twórczości enfant terrible powojennej sztuki niemieckiej Herberta Zangsa

SYLWETKI: Przestrzenie refleksji i pamięci w twórczości Katarzyny Podgórskiej-Glonti – Rafał Boettner-Łubowski; „Młoda” rzeźba w Krakowie – Agnieszka Jankowska-Marzec

ROZWAŻANIA: Muzea bez kurzu. Część X: Wizja sztuki współczesnej, czyli Francuz w Wenecji – Eulalia Domanowska; Płomieniowanie. Julian Boss-Gosławski (1926–2012) – Dorota Grubba-Thiede, Marcin Rozmarynowicz; […] – Sławomir Marzec

2/2011 Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 2/2013

Wystawy CRP: Sytuacje człowieka współczesnego według Magdaleny Abakanowicz – na temat pokazu prac tej wybitnej rzeźbiarki w Centrum Rzeźby Polskiej oraz jej twórczości pisze Anna Szary-Cioczek; W świecie form i barw. Sławoj Ostrowski – wystawę artysty w Muzeum Rzeźby Współczesnej omawia Jarosław Pajek; Emocje w masie. „Ucieleśnienie”. Dariusz Sitek – o najnowszej prezentacji artysty w Galerii „Kaplica” pisze Monika Bartoszek

Wydarzenia: Transitus Castelli. Rzeźba w zamku – wystawę w przestrzeniach malborskiego zamku, na której prezentowane są również prace z orońskiej kolekcji, opisuje Ewa Witkowicz-Pałka; Brudzenie rąk – o wystawie Samolub Olafa Brzeskiego pisze Lena Wicherkiewicz; Marek Rogulski – Romulus. Traktat o transformowaniu energii – praktyki artystyczne, teoretyczne i kuratorskie Marka Rogulskiego omawia Dorota Grubba-Thiede; Dynamo – na temat wystawy w paryskim Grand Palais piszeEwa Izabela Nowak; Wzniosłość i męka. Anish Kapoor w Berlinie – o berlińskiej prezentacji artysty pisze Urszula Usakowska-Wolff;

Rozmowy: Drzewa rodzinne, opowieść o zabawie w chowanego – z Emilie Brzezinski o projekcie prezentowanym w Gdańskiej Galerii Miejskiej rozmawia Marta Wróblewska; Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska – na temat idei i funkcjonowania GZMW z Jadwigą Charzyńska rozmawia Eulalia Domanowska

Sylwetki: Uwagi z marginesu o marginesach. Krzysztof M. Bednarski – o mniej znanych pracach artysty pisze Waldemar Baraniewski; Pomnik jako dialog. Wiktor Tołkin – sylwetkę rzeźbiarza wspomina Magdalena Howorus-Czajka

Rozważania: Nowa narracja dla Europy? Solidarność ekonomiczna – refleksjami na temat przyszłości Europy dzieli się Jan Gagacki; tradycyjnie swój komentarz na temat aktualnych wydarzeń w Polsce zamieszcza Sławomir Marzec

1/2011 Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 1/2013

Wystawy CRP: Trzy wymiary. Prezentacja dorobku dydaktyków ASP we Wrocławiu – o kolejnym akademickim przeglądzie środowiskowym pisze Anna Podsiadły; „Co tworzy wiara, czego miłość pragnie,Straszne, przedziwne, przepiękne postaci…” Sylwester Ambroziak – wystawę artysty w Muzeum Rzeźby Współczesnej omawia Eulalia Domanowska; Pokochać mutanta. VI Festiwal Sztuki im. Jerzego Buszy „Random in Radom” – kolejną odsłonę Festiwalu w CRP opisuje Anna Szary-Cioczek; Pomiędzy formą a przestrzenią. Stanisław Brach – o najnowszej prezentacji artysty w Galerii „Oranżeria” pisze Jarosław Pajek; Moby Dick” – sztuka łączenia przeciwieństw. Krzysztof M. Bednarski – słynny cykl prac artysty analizuje Krzysztof Lipka

Wydarzenia: „Uzdrowisko”Marka Chlandy – rytuał bez Boga? – o najnowszej wystawie artysty w Galerii Foksal pisze Kazimierz Piotrowski; „Raz bardzo dużo wszystkiego i być pięknym”. Kilka słów o wystawie Thorstena Goldberga w gdańskim CSW Łaźnia – twórczość artysty w nawiązaniu do gdańskiej wystawy opisuje Marta Wróblewska; Bambi w Czarnobylu. Angelika Markul – nagrodzony w Paryżu projekt artystki omawia Ewa Izabela Nowak; Gabinet doktora Olbrichta – o berlińskiej prezentacji kolekcji Thomasa Olbrichta pisze Urszula Usakowska-Wolff

Sylwetki: Adama Myjaka podróż do podziemia – twórczość artysty analizuje Maciej Mazurek

Rozważania: Magdalena Abakanowicz i Wanda Czełkowska – kobiety „modernistki” na Festiwalu Sztuki w Edynburgu w 1972 – dwa niezwykłe projekty polskich rzeźbiarek porównuje i omawia Dorota Grubba-Thiede; Sztuka jako pojęcie otwarte. Mechanika i poetyka gry wzajemnych odniesień w twórczości Adama Kalinowskiego – różnorodne projekty artysty analizuje Denise Carvalho

Wspomnienia: Pożegnania. Jerzy Bereś – hołd krakowskiemu twórcy składa Zbigniew Warpechowski; Andrzej Dłużniewski – nieżyjącego artystę wspomina Sławomir Marzec

4/2012 Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 4/2012

Wystawy CRP: Alfabet rzeźby – o, p, r – o kolejnej odsłonie projektu edukacyjnego pisze Anna Podsiadły; Kondensacja formy jako osiowa figura myśli i praktyki artystycznej Stefana Krygiera – niezwykłą filozofię twórczą artysty omawia Stefan Szydłowski; Między „polis” i „metapolis”. Figury miasta Sławomira Biernata – o wystawie artysty w Galerii „Kaplica” pisze Monika Bartoszek; Każdym ułamkiem sekundy w teraźniejszość.Emilia Gruba – prezentację artystki w Galerii „Monumentalnej” przybliża Dorota Grubba-Thiede; Katalog wystawy Fontanna. Niezwykła lepkość gliny z tekstem krytycznym Wymodelowane koncepcje i asocjacje w opracowaniu Waldemara Pranckiewicza; Białe stemple. Alicja Kupiec – o wystawie lubelskiej artystki pisze Mariusz Knorowski

Wydarzenia: Granitowe serce Polski – efekty pleneru rzeźbiarskiego w Strzegomiu omawia Jarosław Pajek; Misterium na placu Artystów. Ludwika Ogorzelec – o niezwykłej, kieleckiej instalacji artystki pisze Mariusz Knorowski; Instalacje w Centrum Pompidou – najnowsze projekty artystyczne paryskiej galerii relacjonuje Ewa Izabela Nowak; Artysta spod szczęśliwej gwiazdy. Frank Stella – sylwetkę niezwykłego twórcy przybliża Urszula Usakowska-Wolff

Rozważania: Muzealne białe szaleństwo. Muzea bez kurzu, cz. IX – zaskakujące pokazy plenerowe i muzea przeznaczone zwłaszcza dla narciarzy odkrywa Eulalia Domanowska i na koniec rozważania o sztuce Sławomira Marca

3/2012 Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 3/2012

Wystawy CRP: Pomnik Smoleński – prezentacja nagrodzonych prac konkursowych wraz z werdyktem Sądu Konkursowego; Rzeźbiarz Adam Procki– o wystawie nestora polskiej rzeźby pisze Maciej Szańkowski; Wymiary niepełnosprawności. Marcin Berdyszak – wystawę poznańskiego twórcy w Galerii „Oranżeria” omawia Marta Smolińska; Rewitalizacja „prawie” niemożliwa. Wojciech Zasadni – aspekty twórczości artysty analizuje Romuald K. Bochyński; Genesis jako wszystko. Sławomir Marzec – tekst odautorski; Cmentarz – obsesje. Światło i ciemność. Uwe Schloen – ekspozycję w Galerii „Kaplica” omawia Mariusz Knorowski; Ustawka Tomka Kulki – o porcelanowych figurkach młodego twórcy pisze Michał Fopp; Dzień, zmierzch i noc. Rzeźby Igora Mitoraja w Agrigento – fotograficzne spotkanie z pracami artysty omawia Anna Bińkowska

Wydarzenia w Polsce: Gdzie można znaleźć sztukę? Wszędzie! – o niezwykle interesującej wystawie w warszawskiej Zachęcie pisze Anna Szary-Cioczek;Przedmioty prawdziwego zaangażowania, czyli nowa sztuka narodowa – najnowszy projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przybliża Sebastian Cichocki; Klaser ze znaczkami – ekspozycję w krakowskim MOCAK-u omawia Ewa Małgorzata Tatar

Rozmowy: Skandujące masy, narodowe ambicje i piękne stadiony – niemiecki architekt Volkwin Marg w rozmowie z Urszulą Usakowską-Wolff

Wydarzenia na świecie: Wejście smoka”: Dialog z cesarzem Qin – ekspansję chińskiej sztuki analizuje Agnieszka Jankowska-Marzec; Zaparkowane rzeźby – o wystawie na londyńskim parkingu pisze Waldemar Pranckiewicz

Sylwetki: Denise René – życie i działalność słynnej marszandki omawia Ewa Izabela Nowak; Mieczysław Welter – mistrz portretu – o twórczości artysty pisze Mieczysław Szewczuk

Rozważania: Klasycznie i nowocześnie. Muzea bez kurzu, cz. VIII – kolejne muzea odkrywa Eulalia Domanowska; Kompozycja elementów zmiennych. O elbląskiej realizacji Adama Marczyńskiego – dzieło artysty opisuje Marek Maksymczak i na koniec rozważania o sztuce Sławomira Marca

1-2/2012 Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 1-2/2012

Wystawy CRP: S(t)ymulacje wyobraźni – o wystawie kadry dydaktycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu pisze Marta Smolińska; Rzeźba. Wystawa rzeźbiarzy Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – kolejną uczelnianą prezentację omawia Jarosław Pajek; Rzeźba. Józef Murzyn – o ekspozycji krakowskiego twórcy pisze Anna Podsiadły; W ogrodzie szczęścia. O rekurencji konstrukcji. Krzysztof Krzysztof – tajniki twórczości młodego artysty odsłania Wojciech Skorupski; Światło na przedmiot. Krzysztof Ked Olszewski – o błyszczącej wystawie w Galerii „Oranżeria” pisze Karolina Jabłońska; Drzwi. Anita Oborska-Oracz – Krzysztof Mazur wędruje śladem interesującego obiektu w Galerii „Kaplica”

Wydarzenia: Sztuka w cieniu polityki – o kolejnej odsłonie Festiwalu im. Jerzego Buszy pisze Romuald K. Bochyński; „Alex” w Radomiu – wystawę Kamila Strudzińskiego w MCSW Elektrownia w Radomiu omawia Maria Franecka; Skontrum, czyli afirmacja zrodzona z krytyki – autorski projekt w warszawskiej Królikarni przybliża Agnieszka Tarasiuk; Sylwester Ambroziak. Humata huchta hwareszta1 – appendix II 2012 – o najnowszych wystawach artysty pisze Krzysztof Stanisławski; Zapamiętane sentencje. Wystawa prac Tomasza Matusewicza – w głębokie przesłanie prezentacji rzeźbiarza w toruńskiej Wozowni wnika Krzysztof Kalitko; Artykulacje quasi-klasyczne. Autokomentarz – swój najnowszy projekt twórczy omawia Rafał Boettner-Łubowski; Fabián Marcaccio. Twórca hybrydyzmu gatunkowego – o niemieckich prezentacjach malarskich struktur artysty pisze Urszula Usakowska-Wolff; Auguste Rodin rysownik – nieznaną twarz wielkiego rzeźbiarza odsłania Ewa Izabela Nowak

Rozważania: Muzea bez kurzu. Część VII: Zagłębie Ruhry – zagłębie kultury – o kolejnych zagospodarowanych dla sztuki obiektach poprzemysłowych pisze Eulalia Domanowska; Zmaterializowane na krzesłach konstrukcje prawdziwego obrazu – instalacje Natalii LL wykorzystujące krzesła i tkaniny opisuje Agnieszka Kwiecień; Centrum Rzeźby Polskiej wobec wyzwań współczesnej sztuki – swoją wizję przyszłości CRP przybliża Jan Stanisław Wojciechowski; Patrick Bailly-Cowell. Wspomnienie – o artyście, który odszedł za szybko pisze Dorota Perszko; i na koniec rozważania Sławomira Marca

4/2011

Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 4/2011

Wstęp: Jan Gagacki – Czy sztukę można zglobalizować?

6. Triennale Młodych: Spacer z wystawą w tle – o debiucie młodych artystów opowiada Anna Szary- -Cioczek; prezentacja artystów: Agata Bielska, Ola Buczkowska, Izabela Chamczyk, Michał Gayer, Małgorzata Goliszewska, Jerzy Goliszewski, Justyna Górowska, Magdalena Karpińska, Szymon Kobylarz, Bartosz Kokosiński, Tomasz Koszewnik, Maja Krupińska, Julia Kul, Kordian Lewandowski, Piotr Łakomy, Konrad Maciejewicz, Małgorzata Michałowska, Gizela Mickiewicz, Piotr Pauk, Paulina Sadowska, Piotr Skiba, Maria Toboła, Dawid Wawrzyniak, Julia Zborowska, grupa „OKO”: Ola Grűnholz, Klaudia Jarecka, Olga Ozierańska

Wystawy CRP: Alfabet rzeźby – łmn – o cyklicznej wystawie z kolekcji pisze Anna Podsiadły; Sierpień z ceramiką – kolejne spotkanie artystów ceramików relacjonuje Anna Szary-Cioczek; Wyższy stopień wtajemniczenia. O wystawie Antoniny Wysockiej-Jonczak – o prezentacji w Galerii „Oranżeria” pisze Monika Bartoszek; Krystyna Jałkiewicz. Introwertyk – twórczość łódzkiej artystki omawia Jolanta Ciesielska; Lodowe fantasmagorie. Maciej Aleksandrowicz – o najnowszych pracach artysty pisze Eulalia Domanowska; O pamięci zawartej w rzeczach, czyli rzeźby Tomasza Sobisza – z orońską prezentacją artysty mierzy się Roman Kal; Meble publiczne, meble intymne. Marek Wagner – intymny świat artysty omawia Anna Podsiadły; Kronika kielecka. Marek Cecuła – o wystawie w Galerii „Kaplica” pisze Maria Franecka; Nie Vidit. Bogdan Wajberg – najnowszy projekt artysty omawia Anna Podsiadły; Objawy – o prezentacji doktorantów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pisze Agnieszka Jankowska-Marzec

Rozważania: na koniec Sławomira Marca felieton o sztuce

3/2011

Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 3/2011

Jubileusz CRP:Jan Gagacki – Pod parasolem piękna. 30-lecie CRP; Mariusz Knorowski – Jubileusz 30-lecia Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
 
Wystawy: Joanna Torchała – Niepokorny prowokator. Xawery Dunikowski 
Kalendarium CRP: Izabela Sosnowska-Kozieł – Wystawy 2001–2011; Izabela Sosnowska-Kozieł – Plenery i pobyty indywidualne 2001–2011
Sławomir Marzec – Rozważania

1-2/2011

Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 1-2/2011

OROŃSKIE WYSTAWY
O wystawie „Zapis pamięci” w Muzeum Rzeźby Współczesnej, przypominającej sylwetki Franciszka Duszeńki i Zdzisława Pidka, pisze Dorota Grubba; Na granicy Akademii – Kazimierz Piotrowski; Figury Bronisława Krzysztofa prezentowane w Galerii „Oranżeria” opisuje Tamara Książek; Stanisław Brach i jego projekt 200 x Chopin opisuje Mariusz Knorowski; Prezentację prac Jolanty Wołocznik w Galerii „Oranżeria” przypomina Jarosław Pajek; O niezwykłym uroku realizacji Beaty Czapskiej opowiada Mariusz Knorowski; O Festiwalu im. Jerzego Buszy piszą Wacław Ropiecki oraz Adam Kalinowski

WYDARZENIA W POLSCE
„Resistance” – wystawa polskiej sztuki współczesnej – swoje przemyślenia na temat ekspozycji przedstawia Dorota Grubba; Casting Katarzyny Kozyry w warszawskiej Zachęcie, czyli wystawa w procesie – Anna Walewska; Na obraz i podobieństwo? O rzeźbie Artura Malewskiego Natalia Cieślak; Portrety bez modeli, kilka słów o rzeźbie Dariusza Sitka – Zofia Watrak; O twórczości Rafała Boettner-Łubowskiego opowiada Justyna Ryczek; Autokomentarz – Wokół ikony; czyli smok o złotym zębie – Sławomir Marzec

WYDARZENIA NA ŚWIECIE
Wystawy Giacomettiego oraz Absalona w Niemczech przedstawia Urszula Usakowska-Wolff; Prezentacja sztuki Chen Zhena w korespondencji z Paryża Ewy Izabeli Nowak

SYLWETKI
Kiedy dzieło jest symbolem? O rzeźbie Remigiusza Dobrowolskiego – Michał Haake; Okolice rzeźby: od kostiumu do quasi-statuy. O poszukiwaniach twórczych Ireneusza Domagały – Rafał Boetter-Łubowski; Alfreda Wiśniewskiego wspomina Anna Podsiadły

ROZWAŻANIA
Muzeum bez kurzu. Odsłona VI: Muzea w Zagłębiu Ruhry w Niemczech – Eulalia Domanowska; Piana. O elbląskiej realizacji Lecha Kunki – Marek Maksymczak

4/2010

Nr 4/2010

Specjalny numer Kwartalnika Rzeźby „Orońsko” zawierający teksty omawiające wystawę Outside In / Inside Out autorstwa Jana Stanisława Wojciechowskiego i Doroty Grubby, zdjęciową dokumentację zrealizowanych podczas pleneru prac oraz wszystkie eseje zaprezentowane na zakończenie projektu podczas dwudniowego seminarium poświęconego sztuce w przestrzeni publicznej

Sebastian Cichocki, Spacer śladami monumentów prawego brzegu Wisły
Marcin Giżycki, Reinterpretacje monumentalne
Witold Kawecki, Symbole religijne w przestrzeni publicznej
Magdalena Ujma, Auschwitzwieliczka Mirosława Bałki: kontrowersje wokół sztuki poza galerią
Adam Mazur, Awangardowa szczelina w modernistycznej galerii – twórczość Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca wobec instytucji sztuki
Jarosław Lubiak, Odtwarzanie przestrzeni publicznej?

3/2010

Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 3/2010

Wystawy CRP: Drewno jako materia rzeźby – wystawę z kolekcji CRP omawia Anna Podsiadły; Ulotność. Wystawa Józefa Nowakao prezentacji artysty w Galerii „Oranżeria" piszeMariusz Knorowski; Erozja czyli proces niszczenia. Wystawa Michała Puszczyńskiego destrukcyjną autorską wizję świata opisuje Anna Szary-Cioczek; Błękitne przestrzenie Magdy Raczko o wystawie w Galerii „Kaplica" pisze Tamara Książek

Wydarzenia:Żelaźni ludzie" Zbigniewa Frączkiewicza w Gliwicach o kolejnym etapie podróży słynnych figur pisze Małgorzata Rawecka; Labirynt Roberta Morrisa ekspozycję w Muzeum Sztuki w Łodzi omawia Agnieszka Kulazińska;Sztuka to niezobowiązująca zabawa– o najnowszej wystawie Richarda Deacona w Strasbourgu pisze Ewa Izabela Nowak; Wszystko się kręci wokół sztuki. X Międzynarodowe Spotkania Artystyczne Eksperyment 2010– najciekawsze wydarzenia Festiwalu omawia Urszula Usakowska-Wolff; Relacje sztuki do rzemiosła – o współczesnych twórcach interpretujących filozofię Ruskina pisze Waldemar Pranckiewicz; Muzea bez kurzu. Część V: Gdzie jest Arkadia? – Park Rzeźby Fundacji Gerisch omawia Eulalia Domanowska

Rozmowy: Ceramika to praca zespołowa – z uczestnikami III Międzynarodowego Pleneru Ceramicznego Lab Oro 2010 rozmawia Anna Szary-Cioczek

Rozważania: Przeciwpomniki Andrzeja Sołygi i Zdzisława Pidka (Katyń, Charków, Miednoje, Bełżec) – fenomen rzeźbiarskich miejsc pamięci porusza Marta Leśniakowska; Biegnij, Majka, biegnij – o nowym projekcie Zuzanny Janin pisze Agnieszka Rayzacher; Kula w sześcianie. O elbląskiej realizacji Kajetana Sosnowskiego – jedną z realizacji Biennale Form Przestrzennych w Elblągu omawia Marek Maksymczak; na deser Sławomira Marca rozważania o sztuce

Kwartalnik rzeźby Orońsko nr 2/2010

 

Zamów kwartalnik nr 2/2010

Nr 2/2010

Wystawy CRP: Robert Kaja, Niebo a ziemiaDanuta Godycka; Ewa Beyer-FormelaZofia Watrak; Rzeźby Tomasza Radziewicza – Wiktoria Gruchała; „Przedmioty białe"Alicji Kupiec jako materializacja idei – Piotr Majewski; Alfabet rzeźby: j, k, lAnna Szary-Cioczek

Wydarzenia w Polsce: Płeć? Sprawdzam! (Warszawa, Zachęta) Julia Leopold; Sąsiedzi/Nachbarn. Wątki niemieckie w polskiej sztuce współczesnej (Gdańsk, CSW Łaźnia) – Agnieszka Kulazińska; Państwo Dydony – Dorota Grubba; Martwa natura z żelazem. Olaf Brzeski. (Łódź, Zona Sztuki Aktualnej) – Paulina Dzwonkowska

Wydarzenia na świecie: Wystawa Sarkisa w pracowni Brancussiego w Beaubourgu – Ewa Izabela Nowak; Użycie ciemności w rzeźbie – powiązanie przestrzeni z 'niedoświetleniem' i mrokiem – Waldemar Pranckiewicz; Muzeum bez kurzu. Część IV. Świat miniaturowych cudów – Eulalia Domanowska

Rozmowy: Klejnoty z krawężnika i planety – Urszula Usakowska-Wolff rozmawia z Alicją Kwade

Wspomnienia: Tomasz Palacz w chwilach mojej pamięci – Jan Berdyszak

Rozważania: Jan Gagacki – Czy istnieje sztuka zaangażowana?,Sławomir Marzec

Kwartalnik 1/2010

 

Kup teraz

Nr 1/2010

Wystawy CRP: Notatki po wystawie. Zbigniew Maleszewski – o jubileuszowej ekspozycji nestora rzeźby polskiej piszeMaria Lewańska; Oranżeria z pojęciami. Jan Mioduszewski – najnowszy projekt artysty omawia Agnieszka Rayzacher; Gorzka przypowieść w stylu pop. Jerzy Dobrzański – o sportowych porażkach na wystawie w Galerii „Kaplica” pisze Mariusz Knorowski; III Festiwal Sztuki im. Jerzego Buszy fotoreportaż; Rzeźby Zbigniewa Warpechowskiego w Orońsku (ukryta tajemnica artysty) – zagadnienia twórczości niezwykłego artysty omawia Ewa Zarzycka

Plenery: Ze sztuką – wobec sztuki – Chopin 09 – efekty warsztatów interdyscyplinarnych opisuje Janusz Bałdyga

Wydarzenia: Trwałe-nietrwałe obiekty. Festiwal Sztuki. Kamień – o jednej z kilku odsłon mazowieckiego festiwalu pisze Anna Szary-Cioczek; Barbara FalenderŁoże Penelopy z widokiem na morze” – wystawę artystki w Galerii „Pokaz” omawia Mieczysław Szewczuk; Smród młodości. Sztuka polska lat dziewięćdziesiątych w trybie nostalgicznym – o głośnej wystawie w CSW pisze Adam Mazur; Kryzys gatunku: wyczerpanie czy transfiguracja? – poznańskie Triennale Rzeźby omawia Rafał Boettner-Łubowski; Spacer z innym – o realizacji Sylwestra Ambroziaka w Parku Sołackim w Poznaniu pisze Michał Haake; Pozorne dopełnianie się. Christian Boltanski – dwie francuskie wystawy Boltanskiego opisuje Ewa Izabela Nowak; Prometeusz z pustyni. James Turrell – najnowszy projekt artysty w Wolfsburgu omawia Urszula Usakowska-Wolff

Rozważania: Muzea bez kurzu. Część III: Muzeum Kröller-Müller – kolejną odsłonę muzealnego cyklu prezentuje Eulalia Domanowska; Krajobraz po postmodernizmie– swoimi przemyśleniami na temat książki Sławomira Marca dzieli się Jacek Lilpop; Refleksje Sławomira Marca

Rozmowy: Rzeźby balansujące – z Jerzym Kędziorą rozmawia Anna Szary-Cioczek

3-4/2009


Kup teraz

Nr 3-4/2009

Wystawy CRP: Jerzy Fober - na obraz i podobieństwo... - o twórczości artysty w kontekście prezentowanej w Muzeum Rzeźby Współczesnej wystawy pisze Aleksandra Giełdoń-Paszek; Like a Rolling Stone. Rodzynki, czyli dekonstrukcja ciasta - wystawę w Galerii „Głównej" omawia Marcin Rusek; Jarosław Pajek - o wystawie w Galerii „Kaplica" pisze Dorota Grubba; Jadwiga Janus - z twórczością nestorki polskiej rzeźby mierzy się Mariusz Knorowski; Jacek Jagielski - o pierwszej wystawie artysty w Orońsku pisze Eulalia Domanowska; Jarosław Perszko -prezentację w Galerii „Kaplica" omawia Tamara Książek; Mariusz Sołtysik - pisze sam o sobie; Jerzy Nowakowski - wystawa w ujęciu Ewy Janus

Wydarzenia w Polsce: ZbignieF. Wystawa Zbigniewa Frączkiewicza - Mariusz Knorowski; Anabasis. Rytuały powrotu do domu - Paulina Dzwonkowska; Niezgrabne przedmioty. Alina Szapocznikow oraz Maria Bartuszova, Pauline Boty, Louise Bourgeois, Eva Hesse i Paulina Ołowska - Ewa M. Tatar

Kolekcje i muzea: Muzea bez kurzu. Część 2: Muzeum w Luizjanie, muzea SkandynawiiKompozycja drogowskazowa. O elbląskiej realizacji Jerzego Jarnuszkiewicza - Marek Maksymczak - Eulalia Domanowska;

Rozmowy: Jerzy Kędziora - rozmowa Anny Szary-Cioczek

Wydarzenia na świecie: Biennale w Wenecji - Waldemar Pranckiewicz; Zwyczajne miejsca. Thomas Demand - Urszula Usakowska-Wolff; Bohater romantyczny i jego świat ironiczny. Anton Henning - Manfred Wolff

Rozważania:Pomnik Europa" Tomasza Matusewicza - Krzysztof Kalitko; „Strategie form" Twardowskiego - Janusz Janczy;

Refleksje Sławomira Marca

Kwartalnik 1-2/2009

 

Kup teraz

Nr 1-2/2009

Wystawy CRP: Drżę więc cały, gdy mogę was ozłocić. Marek Kijewski - o twórczości wybitnego artysty w kontekście prezentowanej w Muzeum Rzeźby Współczesnej wystawy pisze Ewa Gorządek; „Autotautologie" Jerzego Trelińskiego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku - wystawę w Galerii „Monumentalnej" omawia Łukasz Ronduda; Ciężkość granitu. Bogdan Markowski- o wystawie artysty w Galerii „Oranżeria" pisze Anna Szary-Cioczek

Wydarzenia w Polsce: Looking for the order in chaos. Tomasz Bajer- próbę interpretacji sztuki artysty podejmuje Jola Bielańska; Thanatos polski - Vision & Prayer (podarunek śmierci Bednarskiego od Grotowskiego) - o wystawie Krzysztofa M. Bednarskiego w Atlasie Sztuki w Łodzi pisze Kazimierz Piotrowski; Katarzyna Kobro / Lygia Clark - wystawę inaugurującą działalność nowego oddziału Muzeum Sztuki w Łodzi omawia Paulina Dzwonkowska; Rzeczy i ludzie. Tajemnice kolekcjonowania - o najnowszej prezentacji Roberta Kuśmirowskiego w krakowskim Bunkrze Sztuki pisze Ewa Małgorzata Tatar; Twórczy wandal. Olaf Brzeski - z twórczością artysty w kontekście najnowszej wystawy w Galerii Piekary mierzy się Sabina Czajkowska; "Maszyny pożądające" w Zonie Sztuki Aktualnej w Łodzi - prezentację w nowo otwartej łódzkiej przestrzeni wystawienniczej omawia Alicja Rekść; Czy we współczesnej kulturze jest miejsce dla długowiecznych produktów? - rozważania na temat miejsca rzeźby w przestrzeni publicznej snuje Anna Szalast

Wydarzenia na świecie: Lew judzki = Lew kielecki. Międzynarodowe Sympozjum Rzeźby w Kamieniu - o polsko-izraelskich warsztatach w Rehovot pisze Teresa Śmiechowska; Infrastruktura w tranzycie. Koncepcje pierwszego Biennale BrukselskiegoKultowy Koons - o wystawie artysty w Nowej Galerii Narodowej w Berlinie pisze Urszula Usakowska-Wolff; Altermodernistyczne zróżnicowania - tegoroczne Triennale w londyńskiej Tate Modern omawia autor o pseudonimie Farfocle; Richard Serra na La Défense - o powrocie rzeźby Slat do paryskiej dzielnicy wieżowców pisze Tomasz Lisowski


 

Ostatnia aktualizacja: 2015-03-17 14:18:23

mkidn
Zrealizowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Copyright © Centrum Rzeźby Polskiej 2006 - 2019
zdjęcia: Jan Gaworski
Wszelkie prawa zastrzeżone

wykonanie/created by: Wojciech Głogowski

Valid HTML 4.01 Transitional